Σ

ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΟΠΕΡΑ

του ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΟΥΦΙΔΗ

ΕΙΣΟΔΟΣ - ΘΥΣΙΑ - ΛΥΤΡΩΣΗ

 

 

ΓΝΩΜΕΣ & ΣΧΟΛΙΑ
   

".......Εκφράζω την υψηλή εκτίμησή μου για το έργο και ευλογώ την προσπάθεια αυτή......."
Ο Πατριάρχης Μόσχας και πασών των Ρωσιών ΑΛΕΞΙΟΣ,    01/04/1996

".......Δεν γνωρίζω κατά πόσο ένα άψυχον χαρτί είναι εις θέσιν να μεταφέρη τον ψυχικόν μου κόσμον ξανά εις τα επίγεια, ύστερα από την φοβερή ανάτασιν, μετά την παρουσίασιν του όντως φοβερού έργου σας "ΣΤΑΥΡΩΣΗ......."  
Ο Μαραθώνος Μελίτων, 1/4/96
Εκπρόσωπος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος

".......Στο έργο συντελείται η αρμονική σύνθεση της πλούσιας βυζαντινής μας παράδοσης με την δυτική κλασική μουσική. Ο συνθέτης εμπνευσμένα αναδεικνύει την διαχρονική υπόσταση του Ελληνικού πνεύματος και της Ορθοδοξίας απηλλαγμένος από προγονοπληξία, ενώ συγχρόνως δημιουργεί κάτι εντελώς νέο που προβάλει και ως μήνυμα από το μέλλον.  Η Αθήνα, η ιστορική πρωτεύουσα της Ευρώπης,  πρωτεύουσα του Ελληνισμού και Μητρόπολη του Ελληνικού πνεύματος, τιμά και τιμάται από αυτό το ανώτερο και υπερβατικό έργο τέχνης και με ιδιαίτερη χαρά και υπερηφάνεια το παρουσιάζει για πρώτη φορά στο Ελληνικό κοινό, σαν μια προσφορά πνεύματος και ως πρότυπο εθνικής ανάτασης και πολιτισμικής δημιουργίας.......”
Δημ. Αβραμόπουλος, Δημάρχος Αθηναίων 1/4/96
                                                   

.....Ευτύχησα να ζήσω ένα τμήμα της αγωνίας της δημιουργικής του Γιάννη Μπουφίδη (...) Ομολογώ ότι ήτανε τόσο μεγαλεπήβολο το όραμα που πολλές φορές έτρεμα. Ο Γιάννης Μπουφίδης το έφερε σε πέρας. Μας παρέδωσε αυτή την ώρα ένα σπουδαίο εθνικό έργο που αναδεικνύει με τον πιο ζωντανό και παλλόμενο τρόπο τη διάρκεια του ελληνισμού (...)    Έχουμε στα χέρια μας μια παρακαταθήκη, μουσική παρακαταθήκη, μ' ένα υπέροχο "εν αρχή είναι ο Λόγος", μια υπέροχη μουσική σύνθεση του Γιάννη Μπουφίδη μ' ένα γαλαξία εξαιρετικών εκτελεστών (...) Η "ΣΤΑΥΡΩΣΗ" είναι έργο ζωής, κατάνυξης, μνήμης, συλλογικής οδύνης και συλλογικής ελπίδας για την πορεία αυτού του τόπου..... ”
Ματθαίος Μουντές, Ποιητής, 1/4/96

".......Το έργο είναι πολύ υψηλής ποιότητας. Είναι μια ειλικρινής μουσική, η οποία αντλεί τις πηγές της με αυστηρότητα από την παράδοση και στην οποία ο συνθέτης έβαλε όλη του την ευαισθησία και πολύ μεγάλο ταλέντο. Αυτό μας συγκινεί ιδιαίτερα........"
Choeur & Orchestre Francais d' Oratorio (C.O.F.O. )
Jean - Pierre Loré,   Καλλιτεχνικός Διευθυντής

".........H "ΣΤΑΥΡΩΣΗ" αποτελεί ένα όλον θείο. Θείο στο θέμα και θείο στο πολύτεχνο ύφος του (...) Το έργο τιμά το δημιουργό του και αποτελεί μια μοναδική, σύγχρονη και ευφυώς ιδιότυπη περίπτωση μελικής και σκηνικής έκφρασης του βυζαντινού ύφους".
Περιοδικό "ΕΙ" (EUARCE INFORMATION),  03/1996
του Ευρωπαϊκού Κέντρου Τέχνης

".........Πρόκειται για ένα υψηλών προθέσεων ιδιότυπο cross-over. Οι συντακτικές του συνιστώσες προέρχονται από τη διπλή παιδεία του συνθέτη στη βυζαντινή και στην έντεχνη δυτική μουσική και στοχεύουν στην από θέσεως γεφύρωση των δύο χώρων (...) Η ακρόαση ανταμείβει πλουσιοπάροχα......
Μουσικό Περιοδικό AUDIO,   06/1996

“……Η Ευρώπη ανοίγει τις πύλες της στη Βυζαντινή Όπερα “ΣΤΑΥΡΩΣΗ” του Γιάννη Μπουφίδη με τη συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρας – Χορωδίας Παρισίων.
Πνευματική Ιδιοκτησία (Α.Ε.Π.Ι),   06/1996

"........Μπορούμε ήδη να πούμε ότι μοιάζει να είναι το πιο σημαντικό CD που κυκλοφορεί αυτό το χρόνο στην Ελλάδα (...) Η μουσική αυτή είναι άκρως εντυπωσιακή".
Ευρωπαϊκό Μουσικό Περιοδικό GANDALF,   8/96

"........Ο Γιάννης Μπουφίδης, εξαιρετικός στην ιστορία των Παθών, επιτυγχάνει με μια προσεκτική προσέγγιση από την Ανατολή στη Δύση να ανοίξει το μουσικό σύμπαν χωρίς να βεβηλώνει τις θρησκευτικές τονικότητες. Δουλεμένο και σοβαρά επιμελημένο τραγούδι, απαγγελία και μουσική, η μακραίωνη ιστορία θανάτου και Ανάστασης (...) Το αποτέλεσμα είναι πολλαπλά συναρπαστικό......."
Εφημερίδα DE STANDAARD,  21-22/9/96

".........Σας ευχαριστούμε για την ευκαιρία που μας δόθηκε να γνωρίσουμε το θεμελιώδες έργο σας, που εμφανίζει την ασυνήθιστη καλλιτεχνική ενσάρκωση σε στυλ βυζαντινής όπερας των αιωνίων υποθέσεων της ιστορίας της γήινης ζωής του Σωτήρα.......Ο δικός σας χειρισμός της τεχνικής της μουσικής γλώσσας της περασμένης εποχής προκαλεί έντονη εντύπωση. Η χρησιμοποίηση των ελληνικών λαϊκών οργάνων στην ορχήστρα προσφέρει στη μουσική εικόνα της όπερας ασυνήθιστα και έντονα χρώματα και η δική σας γνώση των ικανοτήτων της ανθρώπινης φωνής συμβάλλει στη δημιουργία της πνευματικής ατμόσφαιρας των βιβλικών καιρών....... Η Διεθνής Ένωση Καλλιτεχνών  Μουσικής είναι έτοιμη για την πραγματοποίηση της εκτέλεσης της όπεράς σας στη Ρωσία........."
Ε. Κ. Αρχίποβα
Ακαδημαϊκός, Καθηγήτρια, Βραβείο Λένιν
Πρόεδρος Διεθνούς Ενώσεως Καλλιτεχνών Μουσικής,  08/08/1996

"......Η Βυζαντινή Όπερα "ΣΤΑΥΡΩΣΗ" είναι μουσική πνευματική που πετυχαίνει την αφύπνιση της ψυχής και του πνεύματος και την προσέγγισή τους στην πηγή των θεμελιωδών αξιών της ίδιας της ζωής. Έτσι η προσπάθεια ακρόασης και κατανόησης δεν είναι απλή, όμως ανταμείβει πλουσιοπάροχα .......Δίνει τη σπάνια ευκαιρία γνωριμίας μιας μουσικής γλώσσας άγνωστης στους περισσότερους από μας με τη βυζαντινή μουσική παράδοση να δημιουργεί τις ρίζες της σύγχρονης ορθόδοξης μουσικής και όχι μόνο......."
ΠΡΕΣΒΕΙΑ  ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ - ΑΘΗΝΑ
Vladimir Mikhailov,  Σύμβουλος Πολιτιστικών Υποθέσεων,   1/11/1996

“……Η αποκάλυψη της θείας σου σύνθεσης, της σύνθεσης που η καρδιά της χτυπάει μέσα στην Ελλάδα και στο Θεό, με συνεκλόνισε (…) Θάλασσα, θάλασσα γαλάζια, Βόσπορος, Ελλάδα, Μικρά Ασία, οδύνη, Λύτρωση, ψυχή ελληνική και όραμα γέμισαν εικόνες την ψυχή μου (…) Εγώ, ελληνίδα, πώς να κλείσω τ’ αυτιά μου σ΄ αυτό το κάλεσμα. Μετά από μια απέραντη νύχτα δημιουργίας, το ξημέρωμα χαιρέτησα τους Σταυροσχημίτες και τις Σταυροσχημίτισσες…”
VASSILIKI
Εικαστική Δημιουργός,   20/01/1997

“……Η προσέγγιση Ανατολής και Δύσης (…) φαινόταν όχι μόνο ανεπιθύμητη αλλά και αδιανόητη… Όμως η άποψη αυτή δεν ελάμβανε την ευελιξία της βυζαντινής μουσικής σκέψης διότι, αντίθετα προς ό,τι πιστεύεται συνήθως, η μουσική αυτή έχει παραμείνει ζωντανή, λόγω βαθιά θεμελιωμένης παράδοσης, μέχρι σήμερα, πάντοτε ανοικτή σε καινοτομίες και ανανέωση. Η ευελιξία όμως αυτή από μόνη της δεν ήταν αρκετή. Χρειαζόταν ένας οραματιστής για να κάνει αυτό το επαναστατικό βήμα και αυτός ο προφήτης προέρχεται από τη Ρόδο (…) Η αξία αυτού του έργου δεν έγκειται στο μέγεθός του, ούτε στις απίστευτες δυνάμεις που απαίτησε, ούτε στη “σμίξη” των παραδόσεων, αλλά στο γεγονός ότι ο Μπουφίδης κατάφερε με τη βαθιά πίστη του, την εμπεριστατωμένη γνώση του και την προσοχή του να δημιουργήσει μια νέα, πλήρη σύνθεση, από μουσική άποψη (...)       
Το στατικό άκουσμα της μουσικής αυτής δίνει απλώς μια εντύπωση : το αυτί χρειάζεται κάποιο χρόνο για να συνηθίσει στην ηρεμία που εκπέμπει αυτός ο μελωδικός πλούτος, όπως το μάτι πρέπει να συνηθίσει στο μισοσκόταδο πριν μπορέσει να εκτιμήσει πλήρως τις μισοσβησμένες από το χρόνο τοιχογραφίες των βυζαντινών εκκλησιών. Μετά από την περίοδο αυτή της προσαρμογής, η μουσική γίνεται πληρέστατη, με πλούσιες διακυμάνσεις, μια αγνή αισθητική απόλαυση, ενώ διατηρείται ο αρχικός χαρακτήρας των «ήχων» (...) Είμαστε περίεργοι πως θα είναι η ζωντανή εκτέλεση αυτού του μεγάλου, συγκλονιστικού - στο CD τουλάχιστον - έργου”.
Ευρωπαϊκό Μουσικό Περιοδικό GANDALF,   02/1997

“…….Ο Γιάννης Μπουφίδης (…) θα χαρίσει το πάθος, τον πόνο και τη χαρά της μουσικής του στο ρωσικό ακροατήριο, διότι αυτός ο απλός, ειλικρινής και βαθύς άνθρωπος έγραψε τη μουσική του για τέτοιο κόσμο (…) Οι ζεστοί ήχοι της Βυζαντινής Όπερας του Γιάννη Μπουφίδη, δεν ξέρω αν ανεβάζουν εμάς ως τα ουράνια ή κατεβάζχουν τον Υιό του Θεού ως τη Γη. Πάντως μας κάνουν να τρέξουμε μαζί με το πλήθος στο Γολγοθά (…)Η Όπερα   “ΣΤΑΥΡΩΣΗ” δεν είναι μια απλή αναφορά στα Πάθη του Θεανθρώπου. Είναι μια μεγαλειώδης υπέρβαση, που πετυχαίνει την αφύπνιση της ανθρώπινης ψυχής σε υψηλά επίπεδα πνευματικής ανάτασης και αναγέννησης……”
Ρωσικό περιοδικό BUSINESS with RUSSIA, 2/1997

“…….Ο Γιάννης Μπουφίδης (…) θα χαρίσει το πάθος, τον πόνο και τη χαρά της μουσικής του στο ρωσικό ακροατήριο, διότι αυτός ο απλός, ειλικρινής και βαθύς άνθρωπος έγραψε τη μουσική του για τέτοιο κόσμο (…) Οι ζεστοί ήχοι της Βυζαντινής Όπερας του Γιάννη Μπουφίδη, δεν ξέρω αν ανεβάζουν εμάς ως τα ουράνια ή κατεβάζχουν τον Υιό του Θεού ως τη Γη, Πάντως μας κάνουν να τρέξουμε μαζί με το πλήθος στο Γολγοθά (…) Η Όπερα “ΣΤΑΥΡΩΣΗ” είναι ένα έργο καθαρά βυζαντινής τεχνοτροπίας όμως ο συνθέτης βγαίνει από τα όρια της βυζαντινής μουσικής, σπάει το δόγμα της. (…) Έργο τιτάνιο (…), που πήρε πέντε χρόνια από τη ζωή του συνθέτη. Αν και κανείς δεν μπορεί  να μετρήσει τα χρόνια, που σου αφαιρεί ή σου προσθέτει ένα αληθινό έργο τέχνης…”
Ρωσική εφημερίδα ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ,    3/1997

“……Η Ευρώπη ανοίγει τις πύλες της στη Βυζαντινή Όπερα “ΣΤΑΥΡΩΣΗ” του Γιάννη Μπουφίδη (…), μια καλλιτεχνική δημιουργία που έρχεται να κοσμήσει την ελληνική αλλά και παγκόσμια δισκογραφία…"
ΕΥΡΩΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ 3/97 - Βρυξέλλες
Δημοσιογραφικό Όργανο των Ελλήνων της Ευρώπης

"....Η λέξη "αριστούργημα" είναι φτωχή, για να εκφράσει τον θαυμασμό μου για το δημιούργημά σας. Με καθηλώσατε, με συνεπήρατε, με κατακτήσατε ! Ένοιωθα να γίνομαι κι εγώ ένα με την εικόνα, τη μουσική, το λόγο (...) Συγχαίρω για την ευφυΐα σας, την τεχνική σας, την παραδοσιακότητά σας...  Και οι ερμηνευτές σας άψογοι. Ψάλτες, όχι ηθοποιοί - καλλιτέχνες. Γνήσιοι εκφραστές της θεολογίας μας... Εύγε !” Ο Θεός να σας ευλογεί να είστε πάντα άξιος της Ορθοδοξίας και του Έθνους μας”.
Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Μεταλληνός
Καθηγητής Θεολογίας Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών - 18/02/1997

"........Θαυμάσια καλλιτεχνική δημιουργία, έργο πολύ σημαντικό, με ιδιαίτερο σεβασμό στο Βυζάντιο και στην παράδοση, τα οποία έχει ντύσει ο συνθέτης με τη μουσική του τέχνη κατά τρόπο που να δημιουργούν ρίγη συγκίνησης. Τέτοιες δημιουργίες δεν είναι απλώς έργα καλλιτεχνικά αλλά συμβάλλουν στην αυτοσυνειδησία μας και στην ελληνορθόδοξη παράδοσή μας......."
Ιωάννης Χατζηφώτης
Διευθυντής Γραφείου Τύπου Αρχιεπισκοπής Αθηνών,  09/04/1997

“…..Βάλσαμο που γλυκαίνει (…). Τώρα πια μου είναι έναυλοι οι Ύμνοι. Μου έρχονται κάθε τόσο και με ανατρέπουν. Οι μελωδίες αναμιγνύονται με άλλα ακούσματα, άλλες αποδώσεις και προκαλούν αγαλλίαση…"
Εμμανουήλ Μικρογιαννάκης
Καθηγητής Ιστορίας Πολιτισμού Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών,    10/04/1997

"…Ο συνθέτης της Βυζαντινής Όπερας «ΣΤΑΥΡΩΣΗ», γνήσιος και σύγχρονος εκφραστής της βυζαντινής μουσικής, με απόλυτο σεβασμό προς τη διαχρονική, πνευματική και μουσική μας παράδοση αλλά και τις σύγχρονες εξελίξεις, μας δίδει το συγκλονιστικό οδοιπορικό του Θεανθρώπου προς το Πάθος και την Ανάσταση μέσα από τον απόηχο της βυζαντινής μεγαλοπρέπειας και το άφατο μεγαλείο της βυζαντινής μελοποιϊας… Η Εστία Ν. Σμύρνης, η οποία διατηρεί, προβάλλει και μεταλαμπαδεύει το ιστορικό και πνευματικό μεγαλείο της Ελλάδος σεμνύνεται την τιμή να παρουσιάσει το υψίστης θρησκευτικής και Εθνικής σημασίας αυτό δημιούργημα, τιμά τον εμπνευσμένο συνθέτη του και με υπερηφάνεια και με θρησκευτική έξαρση το παρουσιάζει στο κοινό της Ν. Σμύρνης."
Αυγ. Καμπάς, Πρόεδρος της Εστίας Ν. Σμύρνης 23/4/97

"…Η πλούσια βυζαντινή μας παράδοση αναδεικνύεται εμπνευσμένα, μέσα από την πολύπτυχη και βαθιά γνώση του συνθέτη, σε μια μοναδική μουσική έκφραση του Θείου Πάθους, μέσα από ήχους και απόηχους από τις χαμένες πατρίδες μας, τις πατρίδες των καημών και των θρύλων.Η Μικρασιατική ιδέα, που δεν έσβησε ποτέ, που δεν έπαψε ποτέ να αγναντεύει τον ορίζοντα και να στηρίζει με τον πατροπαράδοτο τρόπο της έργα προόδου και πολιτισμού, βρίσκει απόψε, για μια ακόμα φορά, ανέγγιχτη την περηφάνια και την έκφρασή της.
…Εύχομαι στο Γιάννη Μπουφίδη να συνεχίσει να γράφει με το ίδιο πάθος και με την πλούσια και ανεξάντλητη μουσική του έμπνευση και τέχνη να πλουτίζει και να ομορφαίνει το δικό μας σήμερα, το δικό μας αύριο. Και μέσα από την μουσική του να καταγράφει και να διαφυλάττει τις μνήμες μας. Γιατί η μνήμη είναι η πιο πολύτιμη, η πιο ακριβή κληρονομιά μας."
Γεώργιος Σιότροπος, Δημάρχος Ν. Σμύρνης  , 23/4/97

“…..Ο Γιάννης Μπουφίδης, με πολύπτυχη και πλούσια θητεία στο χώρο της δυτικής μουσικής, αλλά και με ουσιαστική, βαθιά γνώση της βυζαντινής μουσικής, καταθέτει στο έργο αυτό μια αισθητική στάση, οπότε και ηθική, απέναντι στο μουσικό φαινόμενο, μετασχηματίζοντας γνώσεις , αλλά και βιώματα σε μια απαιτητική φόρμα όπως η όπερα. Εκμεταλλευόμενος ακουσμάτων, το εύρος των συμφωνικών στοιχείων και την ένταση του ροκ, ο συνθέτης δημιούργησε ένα έργο που βρίσκεται στο σταυροδρόμι Ανατολής και Δύσης, δίνοντας όμως το προβάδισμα στην πρώτη….”
Περιοδικό Marie Claire,    05/1997

"…Ο συνθέτης Γιάννης Μπουφίδης μέσα από την πολύχρονη και πολύπτυχη σπουδή, έρευνα και εμπειρία του και στα δύο είδη μουσικής, Ευρωπαϊκή και Βυζαντινή, με απόλυτο σεβασμό στη βυζαντινή μουσική παράδοση, καταθέτει με σεμνότητα τη δική του πρόταση, προσθέτει με το έργο «ΣΤΑΥΡΩΣΗ» τη δική του προσωπική σφραγίδα και κάνει το επόμενο δημιουργικό βήμα προς το παρόν και το μέλλον. Το έργο του δίνει ένα πρωτότυπο μήνυμα παγκοσμιότητας και θεωρείται για τα μουσικά δρώμενα από τη διεθνή κριτική μια ελληνική πολιτιστική γέφυρα προς τον ευρωπαϊκό και διεθνή ορίζοντα…..”.
Εμμ. Γάζελας, Γεν. Δ/ντής Υπ. Γεωργίας
Προέδρος του Ευρωπαϊκού Σεμιναρίου, 2/6/97

“……Η “ΣΤΑΥΡΩΣΗ” είναι ένα σοβαρό ελληνικότατο έργο (…) όπου το Θείο Δράμα και η εξέλιξή του προσφέρονται μουσικά επεξαργασμένα και κατεργασμένα με γνώση και σεβασμό, χωρίς να προδίδεται πουθενά το πνεύμα και το γράμμα του μύθου αλλά και χωρίς να εγκλωβίζεται το πόνημα στην ουδετερότητα του στείρου, συχνά ακαδημαϊσμού. Η μουσική (…) αποκαλύπτει έναν καλαίσθητο συγκερασμό της ανατολίτικης και της δυτικής έκφρασης του ελληνισμού. Διατηρείται με αφοσίωση το μονοφωνικό του βυζαντινού μέλους (…) μα συνάμα το ακρόαμα εμπλουτίζεται με οργανικά στοιχεία εκ δυσμών προερχόμενα, τα οποία δεν αναιρούν αλλά ενδυναμώνουν. (…) Ο τελικός συγκερασμός είναι τριπλός. Ανατολή-Δύση, θρησκευτικό-κοσμικό, παραδοσιακό-σύγχρονο…"
Περιοδικό ΔΙΦΩΝΟ,  05/1997

“Ο μελωδικός και μυστικιστικός ήχος της βυζαντινής μουσικής με όλη τη δόξα και το μεγαλείο της «έφυγε» από τα βυζαντινά μοναστήρια και αντήχησε ανά τον κόσμο…”
Τηλεοπτικό κανάλι CNN  21/10/1997

“…Πόσο γλυκός ο ήχος στη Ροτόντα του Καπιτωλίου…”
The New York Times   22/10/1997

“…Πρόκειται για μια σύνθεση που δεν επιχειρεί να εξευρωπαΐσει το Βυζαντινό μέλος, αλλά που εισπράττει δυτικά συστατικά και τα αφομοιώνει, χωρίς να χάσει στο ελάχιστο τον ιδιότυπο χαρακτήρα της. Ένα χαρακτήρα βαθύτατα θρησκευτικό που αποπνέει λιβάνι και μύρο, ακόμα και στα καθαρώς οργανικά μέρη – πράγμα ιδιαίτερα δυσεπίτευκτο, που μαρτυρεί την αγνότητα των προθέσεων και της πίστεως.
Ο μουσουργός, βαθύς γνώστης της ορθοδόξου ψαλτικής, αλλά και των κανόνων της πολυφωνίας, της αρμονίας και της ενορχηστρώσεως, επιτυγχάνει μια «ήπια σύζευξη» της εσωτερικής δυναμικής των ανατολικών και δυτικών στοιχείων, ώστε το ακρόαμα να γίνεται πιο προσιτό, πιο οικείο και εύληπτο από τον σημερινό ακροατή. (…)
Η ακρόαση - και το θέαμα - κυριολεκτικώς μας καθήλωσαν, καθώς απαντούσαν με σεμνότητα (…) Επιμένουμε στον προσδιορισμό της σεμνότητας, η οποία διακρίνεται στον τρόπο εκφράσεως και γραφής, όπου σπανίως προβάλλεται σε πρώτο πλάνο η προσωπικότης του δημιουργού (η ευστροφία του και ευφυής χρήση των ποικίλων μουσικών του γνώσεων), αλλά μαρτυρεί την παρουσία της εμπνεύσεως, ως προϊόντος προσευχής, που βρίσκει το κανάλι γνώσεων και την πείρα – ώστε να φτάσει το φωτεινό μήνυμα στο πεδίο της ρεαλιστικής του μορφοποιήσεως, κατά το δυνατόν αλώβητο…
(…) Διερωτώμαι πόσος χρόνος χρειάστηκε για να προετοιμαστεί αυτός ο όγκος των εκτελεστών, και ιδιαίτερα, για να φτάσουν οι μουσικοί σ’ αυτό το επίπεδο μουσικής ερμηνείας και οι τραγουδιστές σ’ αυτήν τη στάθμη απαγγελίας των ιερών κειμένων (…) Υπάρχει μία ποιοτική ισορροπία στην απόδοσή τους (…), αυτήν την «άρια» του Χριστού από το Γρηγόρη Βαλτινό, που κυριολεκτικά μας καθήλωσε - μια ερμηνεία που καθόλου δεν υπολείπεται αυτών που προσφέρουν οι εξαίρετοι καταξιωμένοι επαγγελματίες αοιδοί Τζων Μοδινός (…)
Στους γυναικείους ρόλους πάλι, η γλυκύτατη Παναγία, της Μαριάνθης Σοντάκη, σε τίποτα δεν υστερεί της Μαγδαληνής που υμνωδεί η Νάντια Γουάινμπεργκ ή ακόμα και της Αμαρτωλής που διαπλάθει η Τζένη Δριβάλα, αυτή η σοπράνο με τις δυνατότητες της τεράστιας πείρας και της διεθνούς καριέρας της (…) Και οι τρεις αυτοί μεγάλοι ρόλοι διατηρούν το βυζαντινό ήθος τους, εφόσον δεν αναγκάζουν τις τραγουδίστριες (με τις υπέρ το πεντάγραμμο περιπλανήσεις τους) να «θυμηθούν» τη δυτική τους φωνητική παιδεία (…)
Όμως η σημαντικότερη συμβολή του Γιάννη Μπουφίδη στην εν όλω ερμηνεία δεν είναι η μαεστρική του ευστροφία, αλλά η σολιστική του παρουσία ως αφηγητού, η «εκφορά» του βυζαντινού μέλους, αυτή η σπάνια γνώση και πλήρωση των απαιτήσεων του είδους, που «χρησιμοποιεί» τη ζεστή, μοναδική σε έκταση, ομοιογένεια, ακρίβεια και όγκο φωνή, για να εκφράσει την πίστη στον κτίστη και το κτίσμα”.

Λιάνα Ρουσσιάνου – Πιπεράκη
Δημοσιογράφος - Μουσικοκριτικός
ΕΣΤΙΑ  26/8/1999, 31/8/1999, 7/9/1999

“….Μέσα από το κλασικό και ταυτόχρονα διαχρονικό Βυζαντινό έργο του συνθέτη αποκαλύπτεται με μαγευτικό τρόπο το άφθαρτο μεγαλείο της Βυζαντινής Υμνολογίας και της σύγχρονης μελοποιϊας(...)
Ο Έλληνας συνθέτης στον παιάνα αυτόν του ελληνισμού και της Ορθοδοξίας αναμειγνύει με αξιοθαύμαστο τρόπο την πλούσια Βυζαντινή παράδοση και τεχνοτροπία με τους τρόπους έκφρασης της σύγχρονης μουσικής, δημιουργώντας μοναδική κατανυκτική ατμόσφαιρα που γαληνεύει την ψυχή του ανθρώπου, που την παρακολουθεί με πνευματική ανάταση και μυσταγωγική προσήλωση.
"
Βασίλης Παπαγεωργόπουλος, Δημάρχος Θεσσαλονίκης , 24/4/2000

“…Ο συνθέτης, με σεβασμό στις πολιτιστικές αξίες του λαού μας και απόλυτη προσήλωση στη Βυζαντινή μας τεχνοτροπία, βάζει τη δική του σφραγίδα στην παράδοση και μας παραδίδει ένα κλασικό έργο, διαχρονικό και απόλυτα εναρμονισμένο με το μήνυμα των Αγίων Ημερών(...)
Η Θεσσαλονίκη, Πρωτεύουσα Πόλη των Βαλκανίων και του Πολιτισμού με τη μοναδική βυζαντινή της παράδοση αποτελεί έναν από τους ιδανικότερους τόπους για να ακουστεί η “ΣΤΑΥΡΩΣΗ”.
"
Νικόλαος Μακραντωνάκης, Αντιδημάρχος Πολιτισμού  Θεσσαλονίκης ,  24/4/2000

“…Ο συνθέτης αυτής της μνημειώδους δουλειάς έχει δημιουργήσει πρωτότυπα θέματα, στα οποία αντηχούν με γνησιότητα οι μελωδίες της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Η συνθετική του γλώσσα είναι μοναδική, καθώς παράλληλα μπορείς να αφουγκραστείς τις επιρροές της Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής σε μία φόρμα παρόμοια με εκείνη του JohnCage.
Η θρησκευτικότητα του έργου αυτού, δημιουργεί μία υπέροχη αίσθηση στοχασμού, υποβοηθώντας τη διείσδυση στη μνημειώδη δόξα που περιέβαλε το Βυζάντιο. Ο κ. Μπουφίδης συλλαμβάνει και αποδίδει το απόλυτο απόσταγμα της ανάγκης του πνεύματος για ηρεμία και ειρήνη (μέσα από τη χρήση επαναλαμβανόμενων ιδιωμάτων και τονικών χρωμάτων).
Η συμπερίληψη παραδοσιακών οργάνων προσθέτει μία μοναδική γεύση από Ελληνική Ορθόδοξη Παράδοση.
Από την πρώτη κιόλας ακρόαση αυτής της δουλειάς μεταφέρθηκα σε ένα μέρος ομορφιάς και ευλάβειας. Εικονίσματα και παραστάσεις γεμάτες λιβάνι, γενειοφόροι ιερείς με πλούσια χρωματισμένα άμφια, που αναπέμπουν θερμή προσευχή μιας βαθύτερης πίστης και επικοινωνίας με το Θεό, μέσα από τον παλμό της στοχασμένης ήχησης.
…Είναι μια δουλειά μεγάλης αξίας και αξίζει να παρουσιαστεί στο κοινό του Καναδά αποτελώντας κεντρικό στοιχείο ενός μεγαλύτερου εθνοπολιτισμικού γεγονότος…”
Καθηγητής Laurence Ewashko
Πανεπιστήμιο της Οττάβα, Καναδάς

 
παρουσιάσεις και περιεχόμενα