του ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΟΥΦΙΔΗ
Κείμενα - στίχοι: ΕΙΡΗΝΗ ΓΑΛΑΝΟΥ

Ο ΜΥΣΤΡΑΣ  -    Η ΠΟΛΗ

“… Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, ο άνθρωπος σύμβολο στη συνείδηση του Γένους, δεμένος με τη μοίρα της Βασιλεύουσας, κάπως έτσι αναδύθηκε στην παρτιτούρα μου.
Τον ακολούθησα στην πορεία του από το Μυστρά στην Πόλη μέχρι τον τιμημένο θάνατό του στην Πύλη του Αγ. Ρωμανού.
Μαζί κι έναν ολόκληρο λαό, που έζησε την αγωνία την ύστατη.
Μέσα από την ιστορία, το θρύλο και την παράδοση, η μουσική αυτή συνοδοιπορία μου δεν κατάφερε να έχει ενιαία συνθετική και τεχνοτροπική έκφραση. Το επικό συναντά το μοιρολόι, το βυζαντινό τραγούδι τη δυτική φόρμα ενώ οι μελοποιημένοι εκκλησιαστικοί στίχοι αναδεικνύουν το τελετουργικό στο χώρο του.
Εκείνο που έχει σημασία στο σύνολό του είναι το μύρο της ελεύθερης ψυχής, αυτό που βγαίνει μέσα από την τέφρα.
Αυτό που μεταλλάσσει την εθνική συμφορά σε έπος. Το έπος της Άλωσης”.

Από το σημείωμα του Συνθέτη

 

Κασετίνα με 2 CD και ένθετο βιβλίο σε 2 γλώσσες

Το έργο, αφιερωμένο στο μαρμαρωμένο βασιλιά, γράφτηκε ειδικά για την Επέτειο των 550 χρόνων από την Άλωση της Πόλης με πρωτοβουλία του Δήμου Μυστρά.  Έχει τις αναφορές του στην ιδιότυπη κοινωνικοθρησκευτική έκφραση, που σφυρηλατήθηκε στο Μυστρά αλλά και στο οδοιπορικό του τελευταίου βυζαντινού αυτοκράτορα από το Μυστρά στην Πόλη μέχρι και το τραγικό γεγονός της Άλωσης.
Εμπεριέχονται χαρακτηριστικοί εκκλησιαστικοί ύμνοι σε πρωτότυπη σύνθεση και εκτέλεση, ορχηστρικά μουσικά θέματα στα τελετουργικά μέρη του έργου, αλλά και πρωτότυπα τραγούδια βυζαντινής και παραδοσιακής τεχνοτροπίας καθώς και επικά αφηγηματικά μέρη.


Η σταδιακή φθορά και συρρίκνωση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας θέτει στα μέσα του 15ου αιώνα σε άμεσο κίνδυνο για μια ακόμα φορά την Κωνσταντινούπολη, που επί 1100 χρόνια υπήρξε η Πρωτεύουσα της Οικουμένης.
Το Δεσποτάτο του Μυστρά, περίφημο πολιτικό και πνευματικό κέντρο της ύστερης βυζαντινής περιόδου, βρισκόμενο σε στενές σχέσεις με την Κωνσταντινούπολη, γίνεται πόλος έλξης και καταφύγιο καλλιτεχνών, λογίων και φιλοσόφων.
Στις 6 Ιανουαρίου 1449, ο Δεσπότης του Μυστρά Κωνσταντίνος Δραγάσης Παλαιολόγος στέφεται με τιμές Αυτοκράτορας του Βυζαντίου στον Άγιο Δημήτριο, τη Μητρόπολη του Μυστρά.
Με τρεις καταλανικές γαλέρες, συνοδευόμενες από ένα βυζαντινό χελάνδιο, μεταβαίνει με τη συνοδεία του από το Γύθειο στην Πόλη, αποφασισμένος να δώσει τον ύστατο αγώνα της τιμής και του χρέους για τη σωτηρία της.
Παρά την απάλειψη των δογματικών διαφορών και του σχίσματος, που αποδέχτηκε ο Αυτοκράτορας εν μέσω αντιδράσεων και παρά τις υποσχέσεις, η Πόλη έμεινε αβοήθητη από τον Χριστιανικό κόσμο της Δύσης και της Ανατολής.
Μετά από 57 μέρες αποκλεισμού και ανελέητων βομβαρδισμών, μέρες οδύνης και δέους , η Πόλη αλώθηκε στις 29 Μαϊου1453.
Το μεγαλείο των τραγικών υπερασπιστών της, η θυσία τους και ο τιμημένος θάνατος του τελευταίου Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου ΙΑ΄ Παλαιολόγου έγιναν σύμβολο στη συνείδηση του Γένους. Ορόσημο στη νεότερη ιστορία του Ελληνισμού.


ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ

 

Κωνσταντίνος Παλαιολόγος

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΒΑΛΑΚΟΥ

 

Αφηγήτρια

ΕΡΜΗΝΕΥΤΕΣ
ΣΟΦΙΑ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΟΥ
ΤΖΙΝΑ ΦΩΤΕΙΝΟΠΟΥΛΟΥ
ΚΑΙΤΗ ΚΟΥΛΛΙΑ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΑΝΑΡΑΣ
ΕΙΡΗΝΗ ΖΩΗ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΟΥΦΙΔΗΣ

ΣΟΛΙΣΤΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΤΣΕΜΠΕΡΟΥΛΗΣ
 

φλάουτο, κλαρίνο, φλογέρα

ΘΑΝΟΣ ΓΚΙΟΥΛΕΤΖΗΣ

 

βιολί

ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ

 

πολίτικη λύρα

ΜΑΝΩΛΗΣ ΠΑΠΠΟΣ

 

ούτι, λαούτο

ΜΑΝΟΣ ΚΟΥΤΣΑΓΓΕΛΙΔΗΣ

 

κανονάκι

ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΠΑΣ

 

κρουστά

ΝΕΣΤΟΡΑΣ ΔΡΟΥΓΚΑΣ

 

κρουστά

ΣΥΝΟΛΟ ΕΓΧΟΡΔΩΝ
ΑΡΜΟΝΙΑ
(Εξάρχων: Παντελής Δεσποτίδης)

ΧΟΡΩΔΙΑΚΑ ΣΥΝΟΛΑ
FONS MUSICALIS
(Διεύθυνση: Κωστής Κωνσταντάρας)
ΧΟΡΩΔΙΑ ΕΘΝΙΚΟΥ ΩΔΕΙΟΥ
(Διεύθυνση: Σπύρος Κλάψης)

ΣΥΝΘΕΣΗ
ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ - ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ - ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΟΥΦΙΔΗΣ

ΟΡΓΑΝΩΣΗ - ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
ΟΚΤΩΗΧΟΣ


ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

28 ΜΑΪΟΥ 2003  Παράσταση στον Αρχαιολογικό χώρο του Μυστρά στα πλαίσια του εορτασμού των Παλαιολογείων. Συνδιοργανωτές ο Δήμος Μυστρά και 5η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων

Συντελεστές: Αντιγόνη Βαλάκου (Αφηγήτρια), Γρηγόρης Βαλτινός (Κωνσταντίνος Παλαιολόγος), Νάντια Γουάινμπεργκ, Γιώργος Φανάρας, Ειρήνη Ζώη
Ορχήστρα εγχόρδων (εξάρχων: Π. Δεσποτίδης)
Σολίστες παραδοσιακών οργάνων: Φ. Τσεμπερούλης, Μ. Κουτσαγγελίδης, Γ. Ματσούκας, Χορωδία Εθνικού Ωδείου, 
Διεύθυνση: Γιάννης Μπουφίδης Ενδυματολογικά: Γιάννης Παρθένης  Φωτισμοί: Γιώργος Ανεστόπουλος

 

ημερήσιος τύπος

Μελωδική διαδρομή από το Μυστρά στην Πόλη
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ  31/05/2003

Εάλω η Πόλις…όμως μπορεί να επιβιώνει στην τέχνη (του Κώστα Ε. Μπέη)
“…Είναι όντως και αυτό το ορατόριο του Γιάννη Μπουφίδη μια μυσταγωγική μουσική σύλληψη, όπως έτσι είναι και το πρώτο του ορατόριο η «ΣΤΑΥΡΩΣΗ». Άγνωστα και τα δύο στο πλατύ κοινό, που τέρπεται με σκουπίδια, που του σερβίρει η χυδαία αγορά των μέσων μαζικού επηρεασμού (…). Η μουσική του Μπουφίδη συναρπάζει και καθηλώνει τον ακροατή (…) Αυτό το ορατόριο είναι το πρώτο υψηλού επιπέδου αντίδωρο της ελληνικής δημιουργικής σύλληψης απέναντι στην πνευματική αυταξία, την οποία ενέχει η πορεία του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου προς το δικό του Γολγοθά (…) Τολμώ λοιπόν να πω ότι το ορατόριο του Γιάννη Μπουφίδη είναι η υπερήμερη εξόφληση ενός λησμονημένου χρέους προς μια από τις τραγικότερες ηρωικές φυσιογνωμίες της Ιστορίας μας (…) Η Πόλις εάλω. Όμως μπορεί να επιβιώνει το πνευματικό μήνυμα τη πτώσης του βυζαντίου στις μεγάλες συλλήψεις λόγου και τέχνης των δημιουργών μας όπως αυτή του Γιάννη Μπουφίδη”.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ  11/06/2003

Ορατόριο με σκηνικό το Μυστρά
Η ΑΠΟΦΑΣΗ  29/05/2003

Συμφωνικό έργο για το Μυστρά
ΤΑ ΝΕΑ  29/05/2003

Στα Αλειτούργητα και ηρωικά  του Μυστρά
ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ  30/05/2003

Μνήμη Αλώσεως στο Μυστρά
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ  30/05/2003

Στο Μυστρά αυλαία με έργο του Γιάννη Μπουφίδη
ΕΘΝΟΣ  30/05/2003

Ξεκινούν στο Μυστρά τα Παλαιολόγεια
ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΣ ΤΥΠΟΣ  31/05/2003

Στα Αλειτούργητα του Μυστρά
ΑΥΡΙΑΝΗ  31/05/2003

Εκπληκτικό ορατόριο στον Αρχαιολογικό χώρο Μυστρά
ΛΑΚΩΝΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ  03/06/2003

Μαγεία κάτω από το κάστρο
ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ ΤΗΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ   03/06/2003

Τα παραλειπόμενα μιας εκδήλωσης
ΛΑΚΩΝΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ  04/06/2003

Γιάννης Μπουφίδης: Στα Αλειτούργητα του Μυστρά
Η ΚΑΛΥΜΝΙΑΚΗ   01/08/2003

“Εάλω η Πόλις, όμως μπορεί να επιβιώνει στην τέχνη…”
Η ΑΡΓΩ ΤΗΣ ΚΑΛΥΜΝΟΥ  07/08/2003

Ιερή μουσική, ανάσα μέσα στον ορυμαγδό  (του Κώστα Μπέη)
“…Μέσα στον συνεχώς διογκούμενο ορυμαγδό, που όλο και πιο βάναυσα προσβάλλει την αισθητική αλλά και τον αυτοσεβασμό όσων λίγων εξακολουθούν να διαθέτουν μουσική παιδεία και ευαισθησία υπήρξε αναπάντεχη αχτίδα ανάτασης η Ωδή στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο (…) Μ’ αυτόν τον πλούτο μουσικών συμβολών ο εμπνευσμένος συνθέτης κατορθώνει μια θαυμαστή συνύπαρξη της υπερβατικής ενόρασης του βυζαντινού μέλους με τους καημούς και το αντάρτικο ήθος του δημοτικού τραγουδιού μας, μέσα στους κόλπους της φινέτσας της ευρωπαϊκής κλασικής μουσικής (…) Μέσα σ’ αυτό το γενικότερο κλίμα βασανιστικού καύσωνα, όπου στέγνωσαν πια οι πηγές της καλλιέργειας την οποία παραλάβαμε από τα βάθη της ιστορίας μας ο Γιάννης Μπουφίδης, κορυφαίος συνθέτης σοβαρής ελληνικής μουσικής, άγνωστος στο ευρύ κοινό, καθώς αυτό ρυμουλκείται από τους μαυραγορίτες των «πολιτιστικών δρωμένων» του αναξιοπαθούς τούτου τόπου, έγραψε και σταυρώθηκε για να μπορέσει να πάρει στα άξια χέρια του την καλαίσθητη κασετίνα με το τρίτο μεγαλόπνοο ορατόριό του, την «Ωδή στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο» (…) Τέτοια έργα προϋποθέτουν έρωτα για τον πολιτισμό όσων έχουν την ευθύνη εκείνου. Και τέτοιος ρομαντικός έρωτας δεν εντάσσεται στις αρετές του δικού μας κακορίζικου τόπου (…)”.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ   05/07/2006

Και σε CD η «Ωδή στον Κ. Παλαιολόγο» του Γ. Μπουφίδη
“…Η συνθετική, μορφολογική και ενορχηστρωτική προσέγγιση στο έργο γίνεται με τον ιδιότυπο τρόπο που ο δημιουργός Γιάννης Μπουφίδης μας έχει συνηθίσει από προηγούμενα έργα του («Σταύρωση», «Ώρα απιέναι», κ.α.) που έχουν τύχει μάλιστα διεθνούς καταξίωσης και αναγνώρισης ως σπάνιες και εξαιρετικά επιτυχημένες συζεύξεις της ανατολικής και δυτικής τεχνοτροπίας (…)
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ   04/08/2006

«Ωδή στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο»  (από τον  Μάνο Παναγόπουλο)
“Γράφτηκε ειδικά για την επέτειο των 550 χρόνων από την Άλωση της Πόλης με πρωτοβουλία του Δήμου Μυστρά (…). Σ’ αυτήν την εποχή που οι αξίες της ζωής γελοιοποιούνται από τα συστήματα παραγωγής της εύκολης δόξας και του πλούτου, σ’ αυτήν την εποχή που οι σημαντικοί δημιουργοί παραγκωνίζονται από τα ευτελή προϊόντα που προβάλλονται στα φώτα των εντυπώσεων, ο συνθέτης Γιάννης Μπουφίδης και η ποιήτρια Ειρήνη Γαλανού μετέτρεψαν τους χτύπους της καρδιάς τους σε ήχους σε λόγους βυζαντινούς.
Έτσι υπάρχουμε! Έτσι αντέχουμε στη φθορά της υποτέλειας (…). Το πνεύμα των Ελλήνων, πνεύμα παντοτινό, αντιστέκεται στην παραφθορά των αξιών μέσα από αυτούς τους ανθρώπους, με το πνεύμα τους κρατούν το φως που λάμπει πάνω από τα ερείπια των αξιών!”
ΑΡΚΑΔΙΚΟΣ ΚΥΡΗΚΑΣ 11/2006

 
ΩΔΗ ΣΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟ
 
ΩΔΗ ΣΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟ
 
ΩΔΗ ΣΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟ
 
 
οδή στον Κ.Παλαιολόγο
 
 
ΩΔΗ ΣΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟ
 
ΩΔΗ ΣΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟ